Thursday, May 14, 2015

Ενσυνείδηση - Mindfulness


Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι απόντες τον περισσότερο χρόνο.  Ο νους τους είναι απασχολημένος με τις ανησυχίες, τους φόβους, το θυμό και τις τύψεις τους και δεν έχουν συνείδηση του «εδώ» και του «τώρα». Αυτή η κατάσταση ονομάζεται «λησμοσύνη», ή απουσία από το παρόν. Το αντίθετο της λησμοσύνης ή απουσίας είναι η ενσυνείδηση.  Ενσυνείδηση είναι το να είσαι πραγματικά παρών, με νου και σώμα μαζί.

Όταν εισπνέεις και εκπνέεις συνειδητά, επαναφέρεις το νου σου στο σώμα σου και όταν ο νους είναι παρών μαζί με το σώμα, είσαι εδραιωμένος στην παρούσα στιγμή.  Το πραγματικό μας «σπίτι» δεν βρίσκεται στο παρελθόν ούτε στο μέλλον. Βρίσκεται στο παρόν. Η ζωή υπάρχει μόνο στο εδώ και τώρα και αυτό είναι το πραγματικό μας «σπίτι». Υπάρχουν αυτοί που είναι ζωντανοί αλλά δεν το γνωρίζουν.  Αλλά όταν εισπνέετε και έχετε επίγνωση της εισπνοής σας, αγγίζετε το θαύμα του να είστε ζωντανοί.

Γι’ αυτό η ενσυνείδηση είναι μια πηγή χαράς και απόλαυσης.  Τότε μπορείτε να αναγνωρίσειτε τις τόσες καταστάσεις ευτυχίας που βρίσκονται μέσα σας και γύρω σας, και η ευτυχία προκύπτει απόλυτα φυσικά. Η ενσυνείδηση είναι η ενέργεια που μας βοηθά να αναγνωρίζουμε τις συνθήκες της ευτυχίας που υπάρχουν ήδη στη ζωή μας. Δεν χρειάζεται να περιμένετε δέκα χρόνια για να βιώσετε αυτή την ευτυχία. Είναι παρούσα σε κάθε στιγμή της καθημερινότητάς σας.

Η εξάσκηση της ενσυνείδησης θα πρέπει να είναι ευχάριστη, όχι καταναγκαστική. Χρειάζεται να προσπαθήσεις πολύ για να εισπνεύσεις; Όχι. Για να εισπνεύσεις, απλώς εισπνέεις. Χρειάζεται προσπάθεια για να απολαύσεις ένα όμορφο ηλιοβασίλεμα; Όχι, απλώς το χαίρεσαι. Το ίδιο ισχύει και με την αναπνοή σας. Απλώς αφήστε την αναπνοή σας να συμβεί. Αποκτήστε την επίγνωσή της και απολαύστε την.  Κατά την πρακτική της ενσυνείδησης σταματάτε να μιλάτε – όχι μόνο την εξωτερική ομιλία, αλλά και την εσωτερική.  Η εσωτερική ομιλία είναι οι σκέψεις, η ακατασχετη φλυαρία του νου. Η πραγματική σιωπή είναι το σταμάτημα της ομιλίας και του στόματος αλλά και του νου. Δεν είναι μια καταπιεστική σιωπή. Είναι μια κομψή και δυνατή σιωπή. Είναι η σιωπή που θεραπεύει και τρέφει.

Η πρώτη άσκηση της ενσυνείδησης είναι πολύ απλή, αλλά η δύναμη και το αποτέλεσμά της μπορεί να είναι πολύ μεγάλο. Η άσκηση είναι απλώς να προσδιορίσετε την εισπνοή ως εισπνοή και την εκπνοή ως εκπνοή. Όταν εισπνετε να ξέρετε πως αυτή είναι η εισπνοή σας και όταν εκπνέετε να έχετε επίγνωση πως αυτή είναι η εκπνοή σας. Απλώς αναγνωρίζετε: αυτή είναι μια εισπνοή, αυτή είναι μια εκπνοή.  Πολύ απλό και πολύ εύκολο. Για να αναγνωρίσετε την εισπνοή ως εισπνοή, πρέπει να επιστρέψετε το νου σας στο παρόν. Ο νους σας είναι αυτός που αναγνωρίζει την εισπνοή και το αντικείμενο της επίγνωσής σας πρέπει είναι η εισπνοή.   

                                                                                     
Από την διδασκαλία του Τικ Νατ Χαν (Tich Nhat Hahn)